Pubmed7

Detta meddelande innehåller sökresultat från National Center for Biotechnology Information ( NCBI ) vid US National Library of Medicine ( NLM ). Inte svara direkt på det här meddelandet

Avsändarens budskap: This article ansåg oss National Institute of Health (NIH) Vara SÅ Viktig / högklassig ATT man Ett år Senare köpte ut den from Tidskriften OCH gjorde den gratis. Forskarna Använder specifika stimuli OCHj jämför hjärnaktiviter HOS stammare jag förskoleåldern jmf Med sv matchad kotrollgrupp. Man Finner bl ett attR de skillnader man ser jag this tidiga Alder LeverantörsguideDu är de The same mannen ser Hos Vuxna. Läs hela, Jag Skall Göra detsamma OCHj försöka smälta alla 16 Sidorna teknikaliteter mm. Först sedan Lagga ut på hemsidan Med sv vettig kommentar. Lagg alltså integre ut this an!

Skickade på: sön 14 jun 10:08:05 2015

1 Den valda produkten: 23.773.672



PubMed Resultat
Punkt 1 av 1 ( Visa citat i PubMed )

1. J Fluency Disord.2013 juni, 38 (2): 206-21.doi: 10,1016 / j.jfludis.2013.01.001.Epub 20 januari 2013.

Småbarns stamning och elektrofysiologiska index för språkbehandling.

Författare information:

  • 1 Purdue University, Institutionen för tal, språk och hörsel vetenskaper, Heavilon Hall, 500 Oval Drive, West Lafayette, IN 47.907-2038, USA. weberfox@purdue.edu

 

Abstrakt

Vi undersökte neural aktivitet medla semantisk och syntaktisk bearbetning i 27 förskoleåldern barn som stammar (CWS) och 27 förskoleåldern som inte stammar (CWNS) matchade för ålder, icke-verbal IQ och språkkunskaper. Alla deltagare visas språkkunskaper och icke-verbal IQ inom det normala intervallet. Evenemangsrelaterade hjärnpotentialer (ERP) framkallades medan deltagarna såg en tecknad video och hörde naturligtvis talat meningar som antingen rätt eller innehöll semantiska eller syntaktiska (fras struktur) kränkningar. ERP i CWS, jämfört med CWNS, präglades av längre N400 topp latenser framkallade av semantisk bearbetning. I CWS, syntaktiska kränkningar framkallade större negativa amplituder för den tidiga tid (150-350 ms) över mediala platser jämfört med CWNS. Dessutom var amplituden hos P600 framkallad av syntaktiska brott i förhållande till kontroll ord signifikant över den vänstra hemisfären för CWNS men visade det omvända mönstret i CWS, en stabil effekt endast över den högra hemisfären. Båda grupperna av preschoolage barn visade markanta och differentiella effekter för neurala processer som framkallas av semantiska och frasstruktur kränkningar; Men en betydande del av unga CWS uppvisar skillnader i neurala funktioner förmedlande språkbehandling jämfört med CWNS trots normala språkkunskaper. Dessa resultat är de första att visa att skillnaderna i händelserelaterade hjärnpotentialer speglar språkbehandling ske så tidigt som förskolan år i CWS och ger det första beviset att atypiska later av hemisfärisk tal / språkfunktioner som tidigare observerats i hjärnan hos vuxna som stammar börjar dyka upp nära uppkomsten av utvecklings stamning.

Utbildningsmål:

Läsaren kommer att kunna: (1) beskriver betydelsen av språkbehandling i nuvarande teoretiska modeller av utvecklings stamning; (2) sammanfatta nuvarande belägg för språkbehandling skillnader mellan individer som gör och inte stammar; (3) beskriver typiska förändringar i neurala index av semantisk och syntaktisk bearbetning över utvecklingen; (4) diskutera potentiella konsekvenserna av de nuvarande resultaten i förhållande till teorier om utvecklings stamning.

Copyright © 2013 Elsevier Inc. All rights reserved.

PMCID: PMC3687214 Fri PMC Artikel

  PMID: 23773672 [PubMed - indexed for MEDLINE]
  Ikon för Elsevier Science Ikon för PubMed Central