Nyhetsbrev Nr 37

 

STAMMANDE BARN:

FÖRHÅLLNINGSSÄTT VID STAMNING HOS BARN

Vad forskarna vet om stamningens orsaker och uppkomst kanske vi vet. Då vet vi att forskarna inte vet så mycket. Vissa poängterar hjärnans tillkortakommande. Vad de egentligen menar är inte helt lätt att förstå, andra menar att orsaken till stamning är ARV, INLÄRNINGSFEL och SOCIALA FÖRHÅLLANDEN. En teori är att barnet ärver en viss känslighet som sedan uttrycks i ett stamningsbeteende. Förmodligen är det en samverkan av de tre faktorerna som är orsaken. Mer kan du läsa i boken ”Är stamning något att haka upp sig på?” Du kan beställa den på wwwstamning.n.nu.

FÖRHÅLLNINGSSÄTT VID STAMNING ELLER UPPHAKNINGAR HOS BARN

ANVÄND ETT NEDSAKTAT TALTEMPO

Exempelvis vid sagoläsning eller då och då i spontantalet under dagen.

NATURLIG ÖGONKONTAKT

När barnet stammar eller gör omtagningar, låt barnet säga färdigt orden utan att Du fyller i och har kvar din naturliga ögonkontakt.

ENKLA KORTA MENINGAR

”Prata enkelt”. Försök att undvika alltför krångliga meningar och svåra ord i samtal med ditt barn.

VÄNTA IN DITT BARN

Försök att vara tyst med ditt barn då och då, t ex när ni leker, lägger pussel, spelar spel. Låt barnet själv få bryta tystnaden med egna initiativ.

FRÅGA MINDRE

Låt barnet mest få tala på eget initiativ. Om du t ex berättar något du varit med om under dagen först, är det troligt att barnet ”hakar på” vad du säger och själv väljer att berätta något om sin egen dag. Ex: Du säger: ”Idag fick vi tårta på jobbet, eftersom Maria fyllde år”. Barnet kanske ”hakar på” och säger ”Och vet du pappa vad vi gjorde på dagis i dag?” och så är samtalet igång.

FÖRBÄTTRAD TURTAGNING

”Först pratar jag – sen pratar du”. Öva/förbättra lyssnandet för alla som är med i samtalet, t ex vid middagsbordet. Viktigt är att låta alla komma till tals i samtalet!

FÖLJA BARNET I SAMTALET

Lyssna aktivt på barnet. Reflektera kring/spegla det barnet säger. Samtalet förs då framåt för barnet. Barnet märker att du lyssnar och är intresserad av vad du har att säga, och barnet får då ytterligare lust att berätta. Om du inte har tid att lyssna/prata just då så säg det. Ge barnet möjlighet att berätta senare när Du har tid.

PAUSERA MELLAN DINA OCH BARNETS YTTRANDEN

Försök att inte ha så bråttom så du svarar ditt barn. Prova exempelvis att räkna till tre innan du svarar på en fråga som ditt barn ställer. På så sätt kan du föregå med gott exempel i att ge sig själv tid.

MEDVETNA OMTAGNINGAR

Prova eventuellt att själv göra några mjuka, lätta omtagningar av t ex ett enstavigt ord i början av en mening. T ex ”Nu-nu är maten klar!” eller ”Kan-kan du komma nu?”. Barnet kan så upptäcka att även mamma och pappa kan ta om ord ibland.

REFLEKTERA ÖVER ”LIVSTEMPOT”

Hur stressade är vi i familjen? Vad signalerar det till barnet?

Källa: Logopedmottagning Stockholmregionen.

 

ÄR DET STAMMANDE BARNET FAMILJENS SYMTOMBÄRARE?

Det är ju så att ett barn inte väljer sina föräldrar och den miljö som det växer upp i.

Är du osäker eller har ambitionen att kartlägga ditt barns situation kan du göra det genom nedanstående arbetsuppgift. Du får gärna skicka in resultaten till mig för eventuell anonym publicering i Nyhetsbrev eller på www.stamning.n.nu. I boken ”Är stamning något att haka upp sig på?” kan du läsa mer.

Hemsidan vänder sig till logopeder och övriga intresserade. 

LOGOPED-Forum har på kort tid vuxit till ett av de större biblioteken i ämnet Stamning hos barn.

 

EN LITEN HEMUPPGIFT FÖR FÖRÄLDER/FÖRÄLDRAR NÄR BARN STAMMAR

Av Lennart Larsson

 

I   När stammar barnet MEST – när MINST?

A Lättare och jobbigare perioder.

   Förändras stamningen i samband med

  1. jul?

  2. födelsedag?

  3. semester?

  4. sjukdom?

  5. ….. (andra förändringar i barnets miljö)

  6. …..

  7. …..

     

    B Lättare och svårare talsituationer.

    Har det någon betydelse

     

  1. om det är morgon eller kväll?

  2. om han/hon är trött?

  3. om han/hon är på tu man hand med en av föräldrarna?

  4. om du är jäktad/på dåligt humör eller liknande?

  5. vem/vilka barnet pratar med, inom familjen?

  6. vem/vilka barnet pratar med, utom familjen?

  7. om hon/han vill berätta något?,

  8. skall svara på frågor?,

  9. är ivrig?

  10. …..

  11. …..

  12. …..

     

    II     Vad säger du när han/hon stammar?

             Vad gör du?

             Vad tänker du?

             Hur känner du dig?

      

    DET ÄR BARA JAG SOM VET VAD STAMNING ÄR - det finns en till – är det Du? Ett tror jag mig veta - det är att Lennart Larsson förstår, behandlar och botar stammande barn.

    LOGOPED-Forum – Ni logopeder publicera här det material som ni vill att världen skall ta del av.

    Stockholm 2014-02-01  

    Stig Lindh

    Författare, stamningsskribent

    © Stig Lindh